Etruskové
jsou málo poznané starověké etnikum, které sídlilo v Etrurii,
na území dnešní Itálie. Jako svébytná kultura existovali zhruba
od 8. století př. n. l. a mocenského vrcholu dosahovali v období
do 4. století př. n. l.. Poté jejich význam výrazně upadá a
postupně splývají s Římem, jehož občanství získávají v roce
90 př. n. l.. Sami sebe označovali jako Rasenna (Rasena) a jméno
Etruskové získali z jejich latinského označení Etrusci (či Tusci)
- odtud současné označení italské provincie Toscana, Řekové
je označovali jménem Ttyrsenoi nebo Tyrrhenoi - odtud označení
moře západně od italského pobřeží jako Tyrhénské moře. ««
nahoru
Původ
Etrusků
Spolu s problematikou jazyka není otázka původu
Etrusků v současnosti zcela objasněna. Již ve starověku existovaly
různé hypotézy. Současné archeologické výzkumy některé z nich
na jedné straně zcela či částečně vyloučily, na straně druhé
však umožnily vznik teorií nových.
Je třeba si uvědomit, že v etruskologii je samotná otázka původu
sice často vznášena a považována za významnou, ale všeobecně
dnes platí, že kultura, kterou označujeme jako „etruskou“, se
vyvinula teprve na území Etrurie.
Množství teorií o původu Etrusků lze v zásadě rozdělit
na dva základní proudy – západní a východní. Podle východní
teorie pocházejí Etruskové z Malé Asie a podle západní pocházejí
z Alp. Dále je ještě poměrně rozšířena teorie, že jsou původními
obyvateli Itálie. Jisté je, že politickou a náboženskou strukturu
vytvořili až na území dnešní Itálie.
Etruskové ovládali území mezi Tiberou a Alpami, nicméně
stopy jejich činnosti lze najít i výrazně dále. Západní hranici
jejich území tvořilo pobřeží Ligurského moře (naproti Korsice)
a východní hranicí byl Jadran, kterému dalo jméno etruské město
Hadria (či Adria).
Etruskou civilizací dnes nazýváme kulturu a způsob života
obyvatel starověké Itálie, kteří se sami označovali jako Rasenna,
resp. Rasena, případně Raśna. Římané je nazývali Etrusci nebo
Tusci a starověcí Řekové o nich referují jako o Tyrrhenoi, nebo
Tyrrsenoi. Počátek této civilizace, vymezené vlastním jazykem,
není přesně známý a zařazuje se do prehistorického období před
založením Říma. V této podobě přetrvává až do doby jejího splynutí
s italickým obyvatelstvem římské říše, kde i přes její následný
vojenský rozmach přetrvaly četné prvky etruské kultury, charakterizované
zejména vysokou úrovní etruského umění.
Největšího rozmachu dosáhli Etruskové v době okolo založení
Říma a v období římských králů, kdy se celá etruská civilizace
rozvíjela ve třech konfederacích. Na severu Itálie oblast pádské
nížiny (v přiložené mapě územního rozsahu Etruské civilizace
Po river = řeka Pád), ve střední Itálii oblast Latia (zahrnující
i město Řím) a na jihu potom oblast Kampánie. Existuje celá
řada důkazů o tom, že raný Řím byl ovládán Etrusky, včetně doložené
skutečnosti, že první římští králové byli etruského původu.
Řím se tak nacházel pod etruskou nadvládou až do doby, kdy jeho
expanzi podlehlo etruské město Véje (Veii) roku 396 př. n. l.
Jednoznačně etruská kultura se vyvíjela na území Itálie
přibližně od roku 800 př. n. l. a navazovala na villanovskou
kulturu doby železné. S postupným rozšiřováním etruského vlivu
byla konfrontována zejména s helénskou civilizací prostřednictvím
řeckých obchodníků a kolonizační expanze řeckých městských států.
Protože dodnes existuje řada teorií o etnickém původu etruského
obyvatelstva, označujeme nezávazným pojmem „Proto-Etruskové“
skupinu obyvatel etruského regionu s villanovskou kulturou.
Pokud by Etruskové nebyli původně na území s villanovskou kulturou,
museli by v četném počtu připlout z jejich původních vlastních
sídlišť, obsadit území Itálie za předpokladu svedení řady významných
bitev, vytlačit původní obyvatelstvo a rozvinout svoji civilizaci
na úroveň tří konfederací s 36 městy. To vše by muselo proběhnout
za dobu 100 let, aniž by se takto významná událost stala předmětem
legend či po sobě zanechala jiné historické důkazy a především
archeologické doklady např. v podobě zničených sídel. ««
nahoru
Hlavní
článek...
Organizace společnosti
Etruskové nevytvořili jednotný stát, ale řadu městských
států, které se spojily do volného uskupení, obdobu dnešní konfederace,
jejíž centrum tvořilo město Volsinie. Každému z těchto městských
států původně vládl volený král, ale jeho moc postupně přecházela
na vojenskou a kněžskou šlechtu. Většina obyvatel byli poddaní
krále nebo šlechty, pravděpodobně existovali i svobodní rolníci
a otroci (váleční zajatci, bylo jich poměrně málo).
Symbolem vlády byly svazky prutů se sekerkami (které
před králem nosili zvláštní sluhové), tóga s purpurovým lemováním,
žezlo a slavnostní křeslo.
Základem jejich hospodářství bylo zemědělství, odvodňovali bažiny.
Znali také těžbu železa, cínu a mědi. Těžba byla pravděpodobně
jediná oblast, kde využívali otroky. Etruskové byli výborní
námořníci, o čemž svědčí i fakt, že v této oblasti dost dlouho
konkurovali Řekům.
Postavení žen bylo zcela rovnoprávné a to jak v rodině,
tak ve společnosti. Etruské děti dostávaly jméno nejen po otci,
ale i po matce. Tuto volnost žen často kritizovali řečtí spisovatelé.
Základem konfederace byly městské státy, města měla dlouhé
a rovné ulice, byla rozdělena do čtvrtí a obehnána hradbami.
«« nahoru
Historie
V 8. století př. n. l. Etruskové začali zakládat první
města a během 7. století př. n. l. ovládli celou severní Itálii,
což nutně muselo vést ke střetu s řeckými osadami, proti kterým
se Etruskové spojili s Kartágem. Společně pak roku 540 př. n.
l. (někdy bývá udáváno 535 př. n. l. Řeky porazili v bitvě u
Alarie (někdy též Alalie); díky této bitvě ovládli Korsiku.
V roce 524 byli Etruskové s Umbry poraženi v bitvě u Kymy, Řekové
je po této bitvě pronásledovali a roku 506 př. n. l. je znovu
porazili u Aricie. Při dalším pokusu ovládnout tuto řeckou osadu
byli poraženi v námořní bitvě u Kymy, kde přišli o velkou část
svého loďstva. Z této porážky se již Etruskové nevzpamatovali
a jejich moc začala postupně upadat. V průběhu 4. století př.
n. l. je Keltové postupně donutili opustit pádskou nížinu.
Jejich moc postupně upadala, až v roce 265 př. n. l.
Římané dobyli Volsinii. Během spojenecké války (91 př. n. l.
– 89 př. n. l.) bojovali na straně Říma, ale v následné občanské
válce se postavili proti Sullovi a v roce 79 př. n. l. se stali
veteránskou kolonií. Pak během sta let splynuli s Římany.
Nejstarší archeologické nálezy byly učiněny na pohřebištích
pocházejících z 9. století př. n. l.. Jedná se o urny, uložené
v mělkých hrobech, označovaných jako hroby pozzo. Tato skutečnost
dokládá u Proto-Etrusků zvyk pohřbívání žehem. (viz Původ Etrusků
- kultura popelnicových polí - archeologické předpoklady). Od
8. století př. n. l. se potom setkáváme s novým způsobem pohřbívání,
kdy celé tělo je uloženo do prohlubně a zakryto deskou.
Okolo roku 750 př. n. l. Etruskové získávají námořní
hegemonii v Tyrhénském moři, což napomáhá k rozvoji městských
států zejména na jihu Etrurie. Okolo roku 600 př. n. l. dosáhla
etruská civilizace vrcholu své moci. Dohromady se spojeneckým
Kartágem námořně ovládali celé západní středomoří a na pevnině
Etruskové expandovali jak do Pádské nížiny na sever, tak do
Kampánie na jih.
Na pobřeží a v jižní části Etrurie byla lokalizována
nejdůležitější centra etruské kultury spojená s extenzivním
těžením železné rudy na ostrově Elba, zpracováním bronzu v Tarquiniích
a mědi, železa a olova ve městě Caere (Cerveti), které využívalo
naleziští v Tolfských horách. Mezi významná centra jižního vnitrozemí
patřila města Vulci a Véje.
Na severu a ve vnitrozemí se nejvíce rozvinula města
Cortona, Arezzo, Perugia, Chiusi a Volterra. Zde převládala
těžba a zpracování kovů, výroba keramiky a zemědělských produktů.
Z pohledu kultury probíhaly navzdory různým vojenským konfliktům
bohaté obchodní a kulturní vztahy s řeckým světem.
Jednotný etruský stát nikdy neexistoval, městské státy
se sdružovaly do spolků po 12 městech a tato sdružení měla spíše
náboženský než politický charakter (viz výše v tomto článku
vládní zřízení). Domníváme se, že k postupnému potlačování etruského
vlivu v Římě došlo v období po roce 510 př. n. l., tedy po vyhnání
posledního krále etruského původu Lucia Tarquinia Superba. Od
této doby upadá i význam a moc etruských městských států.
Porážka řeckým loďstvem v bitvě u Kýmy v roce 474 př.
n. l. natrvalo oslabila etruský námořní vliv. Roku 396 př. n.
l. byly Véje dobyty Římem. Krátce nato bylo etruské území poznamenáno
pohybem galských vojsk, kdy byla napadena města Siena a Clusia.
Až do roku 265 př. n. l. byla města v jižní Etrurii postupně
dobývána Římem. Města na severu (Arezzo, Volterra, Perugia,
Cortona) uzavřela s Římany dohody a dosáhla tak méně dramatického
vývoje asimilace s Římskou říší, která byla Etruskům formálně
potvrzena roku 90 př. n. l. udělením neomezeného římského občanství.
Etruská kultura postupem času v rámci Římské říše upadala
jednak díky probíhající asimilaci etruského obyvatelstva a také
díky „propagaci“ římské státnosti a římských tradic, v souvislosti
s nimiž byl etruský odkaz často záměrně zamlčován či zkreslován
tak, aby v rámci budoucích generací vznikala představa silné
a původní římské tradice. Některé, zejména etruské náboženské
rituály byly postupně zapovídány, i když existují důkazy o tom,
že například výklady budoucnosti z jater obětních zvířat, letu
ptáků či blesků byly provozovány i v pozdějších dobách a často
se k etruským „haruspikům“ o tyto prognózy obraceli i vysocí
představitelé Říma před učiněním významných rozhodnutí. Římané
jsou také známi pro jejich vysoký stupeň „pověrčivosti“. Velký
význam pro uchování některých etruských odkazů zejména v oblasti
umění měl Gaius Cilnius Maecenas (70 př. n. l. - 8 př. n. l.),
který pocházel ze starého šlechtického etruského rodu a byl
politickým poradcem prvního římského císaře Octaviana Augusta.
Byl známý svoji zálibou v umění, které štědře podporoval (odtud
přenesený význam jména „mecenáš“). «« nahoru
Časová
osa významných událostí
* okolo 800 př. n. l. Počátky etruské kultury, zakládání
měst v Etrurii.
* okolo 750 př. n. l. Nárůst významu etruských námořních sil.
* okolo 700 př. n. l. Mohylové hroby, bohatě vybavené nástěnnými
malbami a četnými uměleckými předměty i předměty denní potřeby.
* okolo 600 př. n. l. Bronzové umělecké předměty ve stylu orientalismu,
Produkce keramiky bucchero.
* 550 př. n. l. Etrusko - Kartáginská koalice proti Řecku
* 540 př. n. l. Vítězství nad řeckým loďstvem v námořní bitvě
u korsického města Alalie.
* 524 př. n. l. Porážka v námořní bitvě u Kymy.
* okolo 500 př. n. l. Rozvoj etruského města Capua (významné
centrum v oblasti Kampánie)
* okolo 510 př. n. l. Svržení posledního etruského krále v Římě,
Lucia Tarquinia Superba.
* 428 př. n. l. Počátek sporů mezi Římem a Véjemi.
* 474 př. n. l. Porážka etruského loďstva spojenými flotilami
sicilských Syrakus a Kymy, opět v bitvě u Kýmy.
* 430 př. n. l. Porážka italickým kmenem Samnitů v Kampánii.
* 406 př. n. l. Obležení Véjí římským vojskem.
* 396 př. n. l. Dobytí Véjí Římem.
* od 396 př. n. l. Počátek vpádů Keltů do Pádské nížiny.
* 384 př. n. l. Dobytí města Pyrgi Dionysiem I. Syrakuským
* 358 př. n. l. Uzavření spolku Tarquinií a Cerveteri proti
Římu.
* 310 př. n. l. Porážka Římem u Vadimonského jezera.
* 300 př. n. l. Pyrgi se stává římskou kolonií
* 280 př. n. l. Řím dobývá Vulci.
* 264 př. n. l. Řím dobývá Volsinie.
* 260 př. n. l. Podmanění Pádské nížiny Gály
* 205 př. n. l. Podpora Scipiona v tažení proti Hannibalovi.
* 183 př. n. l. Založení římské kolonie v Saturnii
* 90 př. n. l. Udělení římského občanství.
* 82 př. n. l. Sullovy represe v Etrurii.
* 79 př. n. l. Kapitulace Volterry.
* od 40 př. n. l. Úplná romanizace Etrusků. ««
nahoru
Jazyk
Podle všeobecně uznávané teorie Etruskové nemluvili jazykem
indoevropského původu. Za nejpravděpodobnější se považuje, že
etruština je příbuzná pouze rodině tyrhenských jazyků, jež je
sama o sobě izolovaná a nepříbuzná všem ostatním jazykovým rodinám,
které známe. V posledních letech je uznáváno, že rétština a
lemonština patří také do této rodiny. Někteří současní vědci
na základě gramatických výzkumů a výzkumů slovní zásoby uvádějí,
že tyrhénská jazyková rodina je volně příbuzná s indoevropskou
jazykovou rodinou. Pro další závěry však chybí informace a především
původní texty v dalších jazycích.
Původ etruského jazyka byl předmětem dlouhodobých spekulací,
které se zčásti vyjasnily až na základě nalezení dvoujazyčného
textu (tzv. bilingua), který obsahoval stejný text psaný jazykem
Féničanů i Etrusků, a který byl objeven roku 1964 v italském
městě Pyrgi na třech zlatých destičkách. Obsahoval dvoujazyčné
věnování fénické bohyni Aštart od krále etruského města Caere
(dnes Cerveteri), jménem Thefarie Velianas.
Etruština byla brzy úplně nahrazena latinou, a tak po
ní zbylo pouze nevelké množství psaných památek, některá přejatá
latinská slova a některé místní názvy jako například Parma.
«« nahoru
Hlavní
článek...
Příbuzenské
vztahy
Etruská pohřebiště vypovídají mnoho o jejich společnosti.
Byli monogamní, kladli důraz na párový život. Etruské slovo
pro sezdaný pár bylo tusurthir. Desky celé řady sarkofágů jsou
vyzdobeny sousoším usměvavých, spolu odpočívajících či objímajících
se párů v nejlepších letech (i tehdy, když ostatky patří osobě
pokročilého věku). Vazba mezi manžely byla zřejmě velice silná
a sociálně preferovaná.
Jména osob se všeobecně skládají ze dvou částí, jsou
tzv. binomální: Vethur Hathisna, Avile Repesuna, Fasti Aneina.
Druhé jméno je typicky patronymické (tj. odvozené od jména otce,
či jiného mužského předka), ale často je příponou -na (používaná
pro přídavná jména) změněno na rodové (označuje genový původ
či rodinu, do které osoba patří). Větší rodové kmeny či klany
se zřejmě vyvinuly ve společenstvech vlastnících rozsáhlé pozemky.
Zcela obvyklá jsou zasvěcování bohu hranic, Sylvánovi. Etruskové
na vrcholu své kultury používali pro vyjádření rodového kmene
slovo lautun, zkracované na lautn.
Příbuzenství je definováno ve vztahu k vnímání ega („já“).
Pojem „já“ tedy může vyjadřovat vše, co „já“ jsem vůči druhým
či oni vůči mě. Žena se proto mohla uvádět jako dcera svého
otce, sec či sech a jako manželka svého muže puia. Oproti tomu
se muž nikdy neoznačoval za manžela určité ženy. Etruská společnost
byla tudíž patrilineální (systém, ve kterém jedinec patří do
linie po svém otci. Zpravidla to zahrnuje i dědictví majetků,
jmen či titulů po mužské linii) a zřejmě i patriarchální (v
Řečtině patria = otec a arché = vládnout. Jako antropologický
termín patriarchie definuje sociální podmínky ve společnosti,
kde jedinci mužského pohlaví dominují ve výkonných a všeobecně
významných pozicích)
Příbuzenství mezi Etrusky probíhalo vertikálně, neboli
generačně, přičemž sledovali až 6 předchozích generací. Kromě
mi („já“) jednotlivci rozlišovali clan („syn“) a sec („dcera“),
nefts („vnuk“) a prumaths („pravnuk“). Každý měl svého apa a
svoji ati („otce a matku“) a starší příbuzné.
Zdá se že existovaly kategorie příbuzných po mužských
a ženských předcích: apa nachna a ati nachna byli dědovi a babiččini
příbuzní. Zajímavé je, že chybí označení pro tetu, strýce, sestřenici
a bratrance. Nejspíše bylo apa generační označení, které zahrnovalo
otce, nebo všechny jeho mužské příbuzné. Podobně ati by pak
zahrnovalo všechny ženské příbuzné z matčiny generace. Existuje
pojmenování ruva označující „bratra“, ale jméno pro „sestru“
chybí. Je možné, i když těžko prokazatelné, že slovo ruva mělo
širší význam a zahrnovalo "jakéhokoli příbuzného muže ve
vlastní generaci popisované osobnosti ("já„)“
Taková horizontální příbuznost se nepřímo aplikuje rovněž
ve vztahu k osobnosti („já“). Telals jsou „vnuci či vnučky“
od babičky a papals od děda. Je obtížné určit, zda nefts znamená
„vnuk“, nebo „synovec“, ačkoliv zde by mohly hrát úlohu mezikulturální
vlivy, čili latinské označení „nepos“, které je odvozeno od
příbuzenství Omažského typu, ve kterém je stejné slovo používáno
pro vnuka i synovce. Tento způsob ovšem zase typicky nepoužívá
terminologii pro „příbuzné určité generace“, jak se předpokládá
u Etrusků.
Etruskové rovněž kladli důraz na rozlišení statutu uvnitř
rodiny. Existovala „nevlastní dcera“ a „nevlastní syn“, sech
fanthana a clan thuncultha (i když toto označení může ve skutečnosti
znamenat také „prvorozený syn“. Tento názor se opírá o fakt,
že thun- znamená „jedna“). Dále pojmenování pro nevlastní matku
je ativu (doslova „malá matka“) a adoptovaný syn je označován
clanti, tchyně netei. Ostatní pojmenování nebyla už tak významného,
či demokratického charakteru. Systém byl podobný římskému. Etera
byli otroci, přesněji řečeno cizí otroci. Pokud jim byla udělena
svoboda, byli označováni lautni (muži), či lautnitha (ženy)
a měli tradičně velice blízké vztahy s rodinou, která jim zajišťovala
živobytí odměnou za prováděné služby a projevovaný respekt.
Z několika formálních rodových klasifikací byl etruský
systém by byl zřejmě nejpodobnější hawaiskému, který rozlišuje
pohlaví a generace, ale v rámci těchto tříd již jednotlivé obyvatele,
kteří do nich spadají, dále nevymezuje. Chybějící označení pro
„sestru“ do této představy sice nezapadá, ale na slovníku etruských
pojmů se neustále pracuje. Je možné, že se časem s probíhajícími
archeologickými a jinými vědeckými pracemi na toto téma objeví.
«« nahoru
Vládní
zřízení
Etruská společnost dosáhla úrovně státního systému s
prvky rodového a kmenového zřízení. V tomto ohledu byli vyvinutější
než okolní italické kmeny, které stále žily v rodovém a kmenovém
společenství. Řím byl v podstatě prvním italickým státem, ovšem
při jeho založení to byl stát etruský. Etruské vládní zřízení
byla v podstatě teokracie. Vláda byla vnímána jako centrální
autorita, stojící nad kmenovými a rodovými organizacemi. Držela
si moc vykonávání „života a smrti“, což dokládá existence gorgonu
(starověkého symbolu této moci) na četných etruských dekoracích.
Lid byl k této vládě vázán prostřednictvím vyznávaného náboženství.
Politickou jednotkou etruského zřízení byl městský stát,
zřejmě označovaný jako methlum. Etruské texty také zmiňují značný
počet magistrátů, aniž by však blíže popisovaly jejich funkce.
Jako příklad lze uvést parnich, purth, tamera, macstrev atd.
Lid byl označován mech, jméno pro vládce jednotlivých methlum
bylo zřejmě zilach.
Všechny etruské městské státy byly sloučeny do konfederací
či lig. Podle dosud zjištěných zdrojů existovaly takové jednotky
tři. Každá liga, zřejmě z náboženských důvodů, musela obsahovat
12 městských států. Slovo pro označení ligy bylo také mech.
Každoročně se zástupci států setkávali na fanu, čili posvátném
místě (latinsky fanum), k diskusi o vojenských a politických
záležitostech a ke zvolení vládce označovaného jako lucimo.
Jeho vládní období trvalo 1 rok. Konfederace se setkávaly na
Fanum Voltumnae (svatyně bohyně Voltumny, jejíž kult města spojoval),
která zřejmě ležela poblíž města Volsinií. Jejich společenství
se latinsky nazývalo duodecim populi Etruriae.
Vztah mezi Římem a Etrusky nebyl ve smyslu dobývání cizího
území. Etruskové považovali Řím za jeden z jejich městských
států, původně zřejmě součást laténsko-kampanské ligy. Po revoluci
roku 510 př. n. l., spojované mj. se zneuctěním Lukrécie, se
v Římě svržený poslední král etruského původu Lucius Tarquinius
Superbus obrátil na pomoc s potlačením vznikající Římské Republiky
k etruskému králi města Caere, Larsu Porsenovi, který byl v
tomto roce lucimem a zřejmě měl dokonce povinnost mu žádanou
pomoc poskytnout. Je dokonce možné, že někteří předchozí římští
králové zároveň zastávali i úřad lucima.
Římané postupně dobývali jednotlivé etruské městské státy
v období od 510 př. n. l. do 29 př. n. l.. Etruskové nebyli
schopni se sjednotit, aby odolali Římskému nátlaku. Důvodem
pro tento vývoj mohlo být teokratické zřízení, které nedokázalo
reagovat na stoupající moc Říma, či postupný vnitřní rozpad
Etruského společenství. Nejednalo se o jednorázové vojenské
tažení, etruská a římská populace byla v mnoha ohledech provázaná.
Např. po dobytí a vypálení Říma Gály (390/387? př.n.l.) byla
zvažována možnost přesunutí města do teprve „nedávno“ dobytých
(396 př.n.l.) etruských Véjí, o čemž by se zřejmě nediskutovalo,
pokud by Véje byly považovány za zcela cizí. Řím také preferoval
sjednávání dohod s jednotlivými etruskými městskými státy před
Etrurií jako celkem. Postupně se úloha Etruských lig a vládního
zřízení vytrácí, vzhledem k permanentní hegemonii Říma a narůstající
asimilaci etruského obyvatelstva. Tento vývoj lze považovat
za přirozený, vzhledem k tomu, že římská civilizace byla do
značné míry také etruská. «« nahoru
Náboženství
Etruské náboženství bylo polyteistické náboženství a
později ovlivnilo některé prvky náboženství římského. Předpokládá
se, že toto náboženství vzniklo až na území Itálie, jisté je
že mytologie s ním spojená nese některé maloasijské prvky a
je na ní patrné vzájemné ovlivnění s řeckou mytologií.
Hlavní
článek...
Etruské
umění
Hlavně díky vysoké úrovni umění Etrusků si dnes můžeme
udělat poměrně slušnou představu o jejich životě, zvycích, rituálech
i každodenním životě. Techniky, jako granulování šperků, oblast
malířství, sochařství či zpracování keramiky, často dokládají
vyspělost etruské civilizace a jsou cennými zdroji informací
pro pochopení tehdejšího způsobu života. Četné odkazy etruského
umění můžeme najít později v umění římském, etruské vlivy se
podílely i na vzniku umění a stylu doby laténské, jejímiž nositeli
byli Keltové. «« nahoru
Hlavní
článek...
Etruská
architektura
V blízkosti etruského sídliště Viterbo existují zachovalé
pozůstatky původního etruského hradiště Acquarossa, které bylo
zničeno okolo roku 500 př. n. l.. V pozdějších dobách nedošlo
k jeho rekonstrukci a díky tomu se zachovaly relativně nenarušené
původní etruské struktury. Pro zdění budov bylo použito různých
konstrukčních technik, některé byly stavěny z tufových kvádrů,
jiné z na slunci sušených cihel vyzděných v dřevěném rámování
(technika nápadně připomínající hrázděnou architekturu). Dále
byly nalezeny pozůstatky zdiva tvořeného propletenými pruty,
zamazanými jílem. Domy byly dispozičně řešeny jako 2-3 místnosti
v řadě, přičemž vchod byl tradičně z delší strany. Ohniště bylo
umístěno buďto uprostřed místnosti, nebo vestavěno k zádové
stěně domu. Interiér a dispoziční řešení hrobek, pocházejících
ze stejného období, které byly vytesány do skalního masivu,
vykazuje četné podobnosti s těmito domy. V Acquarosse byly rovněž
nalezeny terakotové dekorační prvky, většinou spojované s chrámovými
konstrukcemi, jako je akroterion (ornament umístěný na podstavci
v průčelí na nejvyšším bodě budovy, v sedle trojúhelníkového
štítu, tzv. pedimentu), malované střešní tašky a antefix (vertikální
ornament umístěný před poslední taškou v řadě, tedy na okraji
střechy, zakrývající spojnicové řady tašek).
Etruské architektonické prvky jsou v rámci římské architektury
velice významné. Nejstarší římská hradba, datovaná do raného
období Římského Království, je vystavěna ve stylu zvaném opus
quadratum, který byl využit v etruských městech Suti, Falerii,
Ardea a Tarquinie.
Mimoto Etruskové také stojí za vybudováním odvodňovacích
a kanalizačních systémů, které byly rozšířeny ve všech etruských
městech. Římský kanalizační systém cloaca maxima je etruského
původu, stejně tak jako původní systém cest, hrází, drenážních
jam a derivačních kanálů. Ještě významnějším přínosem Etrusků
bylo používání obloukové klenby, kterou můžeme pozorovat např.
na konstrukcích bran, mostů a klenutých průchodů.
Římské domy byly také budovány v pozdějším etruském stylu,
tzn. místnosti stavěné ve čtyřhranném půdorysu okolo otevřeného
dvora, který byl umístěn v centru stavby. Střecha byla klasicky
typu zvaného cavoedium tuscanicum, tedy střešní konstrukce ponechávající
v centru otvor pro otevřený dvůr.
Významným rysem etruské architektury bylo její silné
ovlivnění náboženskými pravidly. Zejména při zakládání měst,
či budování významných objektů bylo precizně dbáno na dodržení
náboženských předpisů (např. topografická orientace ulic apod.)
a četných rituálů, které postupně ztrácely na významu a byly
časem zapomenuty v souvislosti se stoupající mocí Říma. Oproti
tomu techniky výstavby a četné architektonické prvky byly Římem
v širokém rozsahu převzaty. «« nahoru
Další
vlivy
Etruská společnost zanechala své otisky ve vývoji Říma
v mnoha dalších oblastech. Můžeme zmínit gladiátorské zápasy,
pořádání banketů a zábavních divadelních, hudebních či tanečních
představení a nad to vše římskou literaturu, jejíž zárodky jsou
sledovány v etruských kruzích. I stručné informace obsažené
v tomto článku postačí k znázornění toho, jak Etruskové přispěli
mnohem více než pouhými vnějšími vlivy k utváření Říma a římské
společnosti. «« nahoru
Etruské
dědictví Římu
Stoupenci teorie, podle které byl Řím založen
italickým obyvatelstvem a poté obsazen Etrusky, tradičně mluví
o etruském „vlivu“ na římskou kulturu ve smyslu kulturních prvků
ze sousední Etrurie adoptovaných v Římě. V současné době však
již převládá názor, že Řím byl původně založen Etrusky a teprve
později v něm docházelo k vzestupu italického obyvatelstva.
V takovém případě se nemluví o kulturních vlivech, ale o etruském
dědictví Římu.
Základní kritérium pro určení, zda jistý kulturní prvek
vznikl v Římě a byl převzat Etrusky, či obráceně, je jeho datování.
Většina, pokud ne všechna etruská města, byla starší než Řím.
Pokud se prokáže, že zkoumaný prvek existoval v jednom z nich,
nemohl pocházet z Říma. Druhým kritériem jsou vyjádření ve starověkých
zdrojích. Ty nám jednoznačně sdělují, že některé instituce a
zvyky pochází od Etrusků a byly od nich převzaty.
Kdo založil Řím?
Díky tomu, že byla velká část Říma (kromě kapitolského
pahorku) zničena v tažení keltského vojevůdce Brenna "prvního"
krátce po bitvě u řeky Allie (390/387? př.n.l.), jejíž vítězství
otevřelo Keltům (Galům) cestu do města, byla také ztracena většina
písemné evidence z období rané historie města, i když se Římanům
podařilo z úplné porážky vykoupit a později průběh galského
tažení zvrátit, protože neshody o váze výkupného poskytly čas
exilovanému diktátorovi Marku Furiu Camilliovi, aby se navrátil
s posilou a galská vojska z města vytlačil. (podle Tita Livia,
římského historika žijícího na přelomu letopočtu). Archeologie
tento fakt dokládá nálezy stop rozsáhlého ničivého požáru, který
datově odpovídá bitvě s Galy.
Pozdější historické dokumenty uvádí, že etruská část
obyvatelstva Říma žila v Tuscus vicus (etruské čtvrti), kde
existovala linie etruských králů jako protiklad k neetruské
královské linii. Tento pohled zřejmě vznikl na základě pozdějšího
vývoje, kdy etruská města upadala či byla dobyta Římem a jejich
populace byla absorbována římským státem. Pokud bychom jmenovali
všechny instituce a osobnosti, které jsou považovány za etruské
a srovnali dané kulturní prvky s těmi, kde je etruský původ
doložen, vyvstane nám bezpochyby obraz původně etruského Říma.
Dnes víme, že Řím byl založen Etrusky, všichni římští králové
byli etruského původu, stejně tak jako byla i nejranější římská
vláda.
Řím byl založen na etruském území. I přesto, že podle
doložených historických údajů byla Kampánie a Latium součástí
etruského území, badatelé zastávali názor, že Řím ležel na hranici
etruského teritoria. O etruských městech, identifikovaných na
území jižně od této hranice, se potom domnívali, že vznikla
až v době po založení Říma, tedy v souvislosti s etruskou expanzí
na jih. V dnešní době už je však doloženo, že i tyto osady byly
založeny ještě před existencí Říma. Na etruské půdě přistáli
i Řekové okolo roku 1000 př. n. l.
Etruská města byla vždy zakládána na vyvýšeném terénu,
pokud možno na co nejstrmějších kopcích, a byla obehnána silnýi
hradbami. Když Romulus a Remus podle legendy zakládali Řím,
učinili tak na „palatinském pahorku“, podle etruských rituálů.
To znamená, že jako první provedli pomerium (posvátnou brázdu,
vyoranou okolo celého městského obvodu), poté pokračovali s
výstavbou hradeb. Romulus prý zabil svého bratra poté, co Remus
přeskočil zeď a zlomil tak magický význam zakládacího aktu.
Název „Řím“ je dokonce podle některých názorů etruského
původu a objevuje se ve formě „místa odkud“: Velzna-?, “z města
Velsinie Sveama-?, “z města Sveama”, Ruma-?, “z města Ruma”.
O významu těchto obratů se však spekuluje. Co víme je, že pokud
„Tiberius“ pochází z etruského pojmenování řeky Tiber ?efarie,
potom „Ruma“ je místo položené na řece „Tiber“.
Populus Romanus
Vše nasvědčuje tomu, že původní povaha Říma měla zřejmý
etruský charakter. Lid byl dělen v souladu s magickými čísly:
Existovaly 3 rody, dělené na 12 kurií. Dnes je již známo, že
četná slova etruského původu byla mylně identifikována coby
indoevropská. Tato otázka je předmětem četných debat.
Rodová jména Ramnes, Luceres, Tities jsou etruská, stejně
jako slovo curiae (kurie). Král byl nejspíše označován etruským
pojmem lucimo a jisté je, že symboly monarchie byly rovněž tradičně
etruské. Tyto jsou: Zlatá koruna, žezlo, trůn, tóga palmata
(specifický plášťový oděv), nad nimiž významově dominuje svazek
(latinsky fascis) prutů obepínajících dvoubřitou sekeru, označovaný
jako fasces, symbol spojení moci a práva. Podle římské tradice
12 prutů zastupuje 12 liktorů , služebníků zastávajících významné
státní funkce (svazek liktorů latinsky: Fasces lictoriae). Symbol
„Fasces“ je využíván i v současnosti. Lze ho například najít
ve dvojím vydání přímo ve sněmovně reprezentantů, ve Washingtonu
USA, kdy jedno symbolizuje moc lidu, druhé pak moc státní. V
napoleonských dobách zdobil titulní stranu francouzských pasů
a za zmínku jistě stojí jeho využití ve 20. letech dvacátého
století, kdy se pod tímto symbolem sjednocovali příslušníci
italského fašistického hnutí s odkazem na tradici Římské říše
s pointou rostoucí moci jedince, který se stane součástí hnutí,
tedy svazku.
Pozůstatky jednoho exempláře tohoto znaku, který se skládá
z bronzových prutů obepínajících dvoubřitou sekeru, byly nalezeny
v hrobce v etruském městě „Vetulonia“. Později byla s držením
stejného symbolu identifikována náhrobní malba bojovníka Avele
Feluske.
Postupem času vliv etruské části obyvatelstva v Římě
upadal, což se později projevuje mj. stoupajícím počtem indoevropských
jazykových obratů, které postupně nahrazovaly původní etruské.
V období okolo založení Římské Republiky měli již Etruskové
minoritní podíl a podle historických údajů žili v etruské čtvrti
Tuscus vicus.
««
nahoru