Slovinskem na kole 26. 7. – 6. 8. 2017

Program

1. den: Praha – Bovec
Autobusem do Rakouska a do Slovinska na místo ubytování. Odpočinek, nebo možnost večerní prohlídky průzračných řek Soča a Koritnica s možností koupání.

2. den: Kranjska Gora – Bovec
Na kole z letoviska Kranjska Gora přes nejvýše položené sedlo ve Slovinsku - Vršič (1600 m) k řece Soči a po proudu této řeky až do Bovce. Při cestě dolů z Vršiče se řeka Soča přejíždí po několika lávkách, díky tomu trasa dostala jméno lávky. Dá se navštívit i pramen řeky Soči, který je nedaleko při cestě dolů. Na silnici je v obou směrech množství zatáček, ze kterých jsou nádherné výhledy nejen na Triglavský národní park.

3. den: Bovec – Mangart, Lago del Predil
Proti proudu řeky Koritnice kolem několika hradů strmým stoupáním až pod vrchol Mangart, kde přijde vhod studené pivo. Projedeme i několika tunely. Pro ty, kdo nechtějí stoupat k vrcholu je možnost sjet k jezeru na italské straně - Lago del Predil.

4. den: Bovec – Kobarid - Tolmin
Pohodový den strávený podél řeky Soča a cestou kolem mnoha hradů. Průjezd městečkem Kobarid, který je známý svým pomníkem padlým vojákům při 1.sv.válce. U města Kobarid proběhla nejkrvavější horská bitva v historii. Pomalu se rozloučíme poprvé s Triglavským N.P. a vjedeme do městečka Tolmin, nad kterým se nachází hora ve tvaru sopky. Navečer přesun na jih.

5. den: Buje – Piran - Koper
Z městečka Buje přes které vedla kdysi důležitá úzkokolejná trať Parenzana do Trieste - místo ní teď vede cyklostezka. Cesta se vine dále členitým slovinským pobřežím, kolem solných plání do městečka Piran se zachovalými historickými domy. Podél moře projedeme i městy Izola či Koper, ve kterých se dají nalézt památky z doby římské.

6. den: Ankaran – Trieste a okolí
Prohlídka města Terst, kdysi nejdůležitějšího přístavu Rakouska-Uherska. Místní náměstí je obehnáno řadou paláců z 19.století. Nedaleko se nachází i hrad San Giusto, ve kterém se nachází muzeum. Hradby poskytují nádherný výhled na celé 200 000 město. Nejvýznamnější památkou je ale zámek Miramare, postavený v 16.století, který se nachází na severním okraji města. Místní kuriozitou je Opicinská tramvaj: lanovko-tramvaj, která spojuje italské město se slovinským městečkem Opčina a překonává na trase až 300 výškových metrů.

7. den: Lipica – Postojna
Opustíme Jadranské moře a vjedeme do krasové oblasti okolo měst Divača a Sežana. Mezi nimi se nachází i statek, který je světoznámý díky koňskému plemeni Lipicán, který pochází právě z tohoto statku. Vnitrozemím projedeme na kole pod hradem u vesnice Senožece až k řece Nanoščica, která nás dovede až do okolí města Postojna. Nedaleko tohoto města byly objeveny jedny z nejdelších slovinských jeskyň. V jeskyni žije macarát jeskynní - na světě se dá v přírodě nalézt právě jen v této jeskyni.

8. den: Pěší (či cyklo) prohlídka Lublaně
Prohlédneme si hlavní město Slovinska ležící v kraji zvaném Srdce Slovinska. Město trpělo na zemětřesení, a proto je většina památek přestavěná na počáku 20.století ve stylu art noveau. Nad městem se tyčí majestátný hrad, ze kterého je vyhlídka nejen na město ale i na Julské Alpy. Architekturou je město velmi podobné Salzburgu či Grazu. Uprostředměsta je Prešerenovo náměstí, na které mají auta zákaz vjezdu. Kostel sv.Mikuláše, františkánský kostel a Dračí most jsou dalšími známými památkami města. Městem protéká říčka Ljubljanica, přes kterou se klenou tři mosty - Trojmostí - symbol celého města. Večer přejedeme autobusem na místo dalšího ubytování.

9. den: Bohinjské jezero – Bledsko jezero
Bohinjské jezero je největším jezerem ve Slovinsku a nachází se zde nejznámější vodopády Slovinska - Savica. Voda prýští až z výšky 78metrů. Voda z vodopádů také jezero napájí. Je zde možnost výjezdu lanovkou na vrchol Vogel s majestátnými výhledy na jezero. Cesta zpět do campu vede podél řeky Sava Bohinjka, hezkým údolím malými městečky. Zavítáme opět do Triglavského národního parku, abychom projeli přes známou náhorní planinu Pokljuka, kde proběhlo několik MS v biatlonu.

10. den: Soutěska Vintgar – řeka Radovna - Mojstrana
Prohlédneme si městečko Bled, které leží u stejnojmenného jezera, uprostřed kterého se nachází malinký ostrůvek s kostelíkem. Vydáme se k řece Radovna, které se dnes budeme držet. Navštívíme soutěsku Vintgar, kde si řeka Radovna skoro až magicky prodrala svou cestu mezi skalami a můžeme díky ní dnes pozorovat úchvatnou soutěsku, kterou prochází turisté snad z celého světa. Proti proudu známé raftařské řeky Radovna se vydáme skrz Triglavský N.P. mezi kopci až do městečka Mojstrana.

11.-12. den: Dovje – Aljažev Dom – Mojstrana – Kranjska Gora
Nedaleko městečka Mojstrana se nachází masový hrob vojáků 2. sv. války, kteří tu v horách vedli tvrdé boje. Mojstrana je takovou branou k výstupu na horu Triglav. Nejvyšší hora Julských Alp a zároveň symbol Slovinska, na který by každý Slovinec měl vylézt alespoň jednou za život. Údolím Vrata se vydáme po šotolinové cestě až k nástupnímu místu pěší trasy na Triglav - Aljažev dom. Vrátíme se zpět do Mojstrany a dále můžeme pokračovat k vyhlášenému turistickému centru - Kranjske Goře. Autobusem do Rakouska a zpět domů